WEKO3
アイテム
教育観と日本人の思考様式 : 知識教育観を中心として
https://ryujo.repo.nii.ac.jp/records/156
https://ryujo.repo.nii.ac.jp/records/156e43bec53-a0c7-4c36-978b-462f92d87f69
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-23 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 教育観と日本人の思考様式 : 知識教育観を中心として | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | The Educational Outlook and Japanese Way of Thinking : Focusing on the View of Knowledge Instruction | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 知識 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | instruction | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 文化化 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学習指導要領 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 人類的志向 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA11268907 | |||||||||||
著者 |
田浦, 武雄
× 田浦, 武雄
× Taura, Takeo
|
|||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
名古屋柳城短期大学 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Nagoya Ryujo (St. Mary's) College | ||||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 論文 | |||||||||||
記事種別(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | ARTICLE | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | In order to Japan to take on a vital role in the 21st centry, the democratic educational philosophy is of vital importance. Our democratic educatinal outlook should be required to promote the positive points of Japanese way of thinking and to remedy its defects. In this article I will discuss the following eight points: 1. Knowledge and knowledge instruction 2. The structure of knowledge 3. Humanizing education 3-1 N. E. A. Report (in 1971) and humanizing educatin 3-2 Open education and humanizing schools 3-3 J. S. Bruner and humanizing education 3-4 Revolution of schools as institutions 3-5 Trends of humanizing education 4. The concept of instruction 5. The concept of enculturation 6. Course of study as a frame of knowledge instruction 7. Power to live and enriched mind 8. Problems of the educatinal outlook and knowledge instruction Environment of the cultivation of the educational outlook and the knowledge instruction in Japanese schools is very hard and problematic. At least Japanese education should adopt the way of humankind oriented thinking and the instruction to debate on and solve the problematic issues without avoiding them. And also we should revise the extreme nationalistic or egoistic ways of thinking and realize the coexistence with heterogeneous cultures. | |||||||||||
書誌情報 |
研究紀要 en : Nagoya Ryujo (St. Mary's) College annual report of studies 巻 25, p. 1-13, 発行日 2003-12-20 |
|||||||||||
表示順 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 4 | |||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | KJ00000697154 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 13427997 |