WEKO3
アイテム
現代社会における学校教育の役割 : <近代教育> 批判を通して
https://ryujo.repo.nii.ac.jp/records/185
https://ryujo.repo.nii.ac.jp/records/18582e9ae70-fd5d-4158-a193-b98042787b48
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-23 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 現代社会における学校教育の役割 : <近代教育> 批判を通して | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | The Function of Schools in Today : Focus on Critique to "Modern Education" | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 近代教育制度 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | エリクソン | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | イリッチ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | アリエス | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | フーコー | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 生きる力 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Erikson | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Illich | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Aries | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Foucault | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA11268907 | |||||||||||
著者 |
鬢櫛, 久美子
× 鬢櫛, 久美子
× Bingushi, Kumiko
|
|||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
名古屋柳城短期大学 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Nagoya Ryujyo (St. Mary's) College | ||||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 論文 | |||||||||||
記事種別(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Article | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Today there are many troubles at school such as being bullied, school-non-attendance, class-room-collapse and juvenile delinquency. This paper retraced the establishment of school education, popular education and modern public education system, and examined the relationship between school and social changes. It was found that there was a great difference in values between modern industrial and recent informational societies. This leads a conclusion that we should reconsider what school should be. Next, criticizing from the standpoint of Aries, Illich and Foucault, we presented following three proposals to reconsider the role of modern school education : (1) school as a cooperative society, (2) interactive educational relationship among generations and (3) character formation based on clinical knowledge. | |||||||||||
書誌情報 |
研究紀要 en : Nagoya Ryujo (St. Mary's) College annual report of studies 巻 26, p. 79-89, 発行日 2004-12-20 |
|||||||||||
表示順 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 12 | |||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | KJ00004249195 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 13427997 |